Naukowcy prowadzili badania dotyczące edukacji online, jeszcze zanim taka forma stała się dostępna szerszej grupie odbiorców. Przebadano już miliony osób pod różnym kątem aktywności w trakcie edukacji online, a wnioski powinien znać każdy projektant kursów e-Learning. Czy zna? Przekonajmy się!
Autor: Radek Czahajda
Jakiś czas temu zbierałem materiały do przygotowania kursu dotyczącego efektywnej nauki online. Pomysł jest na razie zaparkowany, ale stwierdziłem, że warto podzielić się wnioskami z tej analizy, bo mogą się one przydać osobom projektującym kursy online. Poniżej znajdziecie kilka ciekawych badań dotyczących zaangażowania uczestników w kursy.
Wpływ instruktora
Badania przeprowadzone w 2017 roku (na zbiorze ponad 4 milionów danych zebranych z kursów MOOC) wykazały, że obecność instruktora istotnie wpływa na ukończenie kursu[i]. W przeprowadzonych eksperymentach interakcje prowadzących ze studentami były jednym z dwóch najważniejszych wyznaczników wpływających na odsetek osób kończących cały program kursu. Drugim była jakość udostępnianych w ramach kursu filmów.
Edukacja w celu rozwiązania problemu
Inne badania skupiające się na motywacji studentów do wzięcia udziału w kursie wykazały, że uczestnicy, zapisując się na kurs, najczęściej nie zamierzają ukończyć go w całości. Strategią nauki online jest wybór tylko tych zagadnień, które będą im potrzebne do rozwiązania problemu, przed którym aktualnie stoją[ii]. Każdy moduł kursu powinien stanowić więc integralną całość, żeby nie dopuścić do sytuacji, w której ważna część programu jest pominięta ze względu, na przykład, na nieatrakcyjną nazwę.
Wpływ osobowości
Z punktu widzenia projektanta kolejny ciekawy aspekt kursów online to wpływ osobowości uczących się na formy interakcji, jakie najchętniej wybierają. Introwertycy angażują się w dyskusje na forach, podczas gdy ekstrawertycy preferują spotkania w wirtualnych pokojach[iii]. W związku z tym zarówno asynchroniczne, jak i synchroniczne formy komunikacji powinny znaleźć się w strukturze tworzonych kursów online, aby każdy – bez względu na swoją osobowość – chętnie angażował się w trwające dyskusje.
Certyfikaty ciągle w cenie
Najważniejszym czynnikiem motywacyjnym, by zapisać się na kurs, jest wciąż uzyskanie certyfikatu[iv]. Wiadomo jednak, że o wiele lepszym czynnikiem gwarantującym ukończenie kursu jest motywacja wewnętrzna[v]. Złotą strategią wydaje się w takim razie podejście, w którym promujemy kurs, informując o certyfikacie, a rozpoczynamy materiałami promującymi motywację mistrzostwa.
Zaangażowanie w dyskusję ma ogromne znaczenie
Naukowcy z Uniwersytetu w Vancouver przeprowadzili analizę, w której starali się określić, jakie współczynniki warto śledzić, aby odkryć wcześnie, że dany uczestnik może nie ukończyć kursu[vi]. Na podstawie analiz wyróżniono jeden czynnik, od którego w bardzo dużym stopniu zależało, czy student z sukcesem ukończy kurs, czy nie. Tym czynnikiem okazało się zaangażowanie w dyskusję na forum kursu. Wygląda na to, że nawet w edukacji online czynnik społeczny ma duże znaczenie, a dobrze moderowane dyskusje powinny stanowić serce angażującego kursu online.
Cechy kursu przyjaznego uczestnikom
W odróżnieniu od powyższych badań, które analizowały głównie zachowania uczestników, Diane M. Billings zapytała ich o zdanie, określając listę atrybutów kursu przyjaznego uczestnikom[vii]. Według respondentów powinien on zawierać:
- Możliwość zadania pytań instruktorom;
- Różnorodne mechanizmy pozwalające poznać innych uczestników;
- Strategie motywujące studentów do zapoznania się ze strukturą kursu;
- Testy online z możliwością wyboru dogodnego terminu;
- Przejrzystą strukturę i nawigację;
- Jasne oczekiwania i formy oceny;
- Bogatą i szybką informację zwrotną o wykonywanych zadaniach;
- Prosty w obsłudze interfejs;
- Różnorodne formy prezentacji treści.
Podsumowanie
Wybrałem te badania, które stanowią przede wszystkim wskazówki dla projektantów kursów e-Learning. Mogą też jednak być ciekawym drogowskazem dla osób, które chcą skuteczniej uczyć się online. Wystarczy na przykład zaangażować się na początku w prowadzone w ramach kursu dyskusje, aby dać sobie bodziec niezbędny do regularnego odwiedzania platformy. Serio! U mnie działa całkiem nieźle 😉
——–
Literatura:
Autor:
Radek CzahajdaTrainers’ Forum, Impossible Foundation
Radka Czahajdę spotkacie również na naszych warsztatach i OGUN-ach.