Win the Google search, czyli jak skutecznie szukać za pomocą wyszukiwarki Google

Autorka: Katarzyna Gradowska

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2019 roku dostęp do internetu posiadało 86,7% gospodarstw domowych. Polacy najczęściej wykorzystują internet do poszukiwania informacji, obsługi poczty elektronicznej oraz platform społecznościowych.

No właśnie – poszukiwanie informacji… Czy wiemy jak to robić szybko, skutecznie i efektywnie?

Wiele osób uważa, że nie ma niczego prostszego niż korzystanie z wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać oczekiwane hasło do pola wyszukiwania i Google da nam pożądaną odpowiedź. Nic bardziej mylnego. Przykład? Jeżeli wpiszecie w przeglądarkę hasło „Przedsiębiorczość” zobaczycie ok. 11 000 000 wyników. Domyślam się, że nikt nie będzie ich wszystkich przeglądał…

Ale… przeprowadźmy krótki test. Co robicie, gdy wpiszecie hasło do wyszukiwarki i wyniki na pierwszej stronie wyszukiwania Was nie zadowolą? Sprawdzacie kolejne podstrony, a może wpisujecie do wyszukiwarki zmodyfikowane hasło? Jeśli wybraliście pierwszą odpowiedź to, zgodnie z tym, co mówią statystyki, jesteście w elitarnej grupie, obejmującej niecałe 10% internautów. Pozostałe 90% postępuje tak, jak to zostało zasugerowane w drugiej odpowiedzi: wpisuje nowe hasło.

Przyjrzyjmy się jeszcze bardziej tym miażdżącym statystykom:

  • 100% badanych zapoznaje się z pierwszymi 3 pozycjami wyników
  • 87% sprawdza niższe pozycje na pierwszej stronie
  • 58% zapoznaje się z wynikami widocznymi po przewinięciu strony w dół
  • 20% zapoznaje się z drugą stroną wyników
  • 11% przegląda więcej niż 3 strony wyników
  • 7% przegląda więcej niż 10 stron wyników

To świadczy tylko o jednym – myślimy, że najwyżej znajdują się strony najczęściej odwiedzane przez internautów, a więc po prostu najlepsze. Co zatem powinno być celem właściciela każdej strony internetowej? Znaleźć się jak najwyżej, a najlepiej: wśród trzech pierwszych pozycji wyników. Na pobożnych życzeniach zwykle się jednak nie kończy. Z pewnością słyszeliście o pozycjonowaniu stron. W skrócie (bo to temat na osobny wpis) pozycjonowanie stron polega na tym, aby umieścić swoją stronę pośród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki, dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką naszej witryny. Pamiętajmy jednak, że nie każda strona korzysta z pozycjonowania, a to może nam sporo utrudnić…

Tyle w teorii! Skupmy się jednak na praktyce. Oto kilka przydatnych rad, jak świadomie szukać informacji:

  1. Zastanów się czego szukasz

To bardzo ważne, aby określić, jakiej konkretnie informacji potrzebujecie. Zastanówcie się, co już wiecie w danym temacie, a czego chcecie się dowiedzieć. Im bardziej zawęzicie obszar poszukiwań, zapiszecie słowa kluczowe, tym większa szansa na sukces.

  1. Wyszukiwanie przez frazę

Frazą lub inaczej wyrażeniem może być zespół wyrazów występujących obok siebie w określonym porządku. Wyszukiwanie poprzez frazę polega na ujęciu w znak cudzysłowu („”) wyszukiwanego wyrażenia  (np. „egzamin na kartę pływacką”). Fraza zwiększa precyzję wyszukiwania. Wyszukiwarka pokaże tylko te strony, na których występują wszystkie wyrazy obok siebie, co w znacznym stopniu zmniejsza ilość wyszukanych stron, ale za to wpływa na większą precyzję znalezionych informacji.

Spójrzmy zatem, jak użycie cudzysłowu zmienia wyniki wyszukiwania danej frazy.

Wyszukiwanie bez cudzysłowu:

Wyszukiwanie z cudzysłowem:

  1. Wyszukiwanie fraz niekompletnych

Jeśli zdarzy się Wam zapomnieć słowa w wyszukiwanej frazie, możecie skorzystać z symbolu *. Należy go użyć w miejscu wyrazu, numeru lub czegokolwiek innego, czego nie pamiętacie. Jest to bardzo pomocne przy wyszukiwaniu: tytułów, tekstów, cytatów bądź nazw własnych. Warto przy tym zachować frazę dodatkowo w cudzysłowie.

Przykład:

  1. Wyszukiwanie za pomocą operatorów logicznych:AND,OR, NOT

AND zawęża wyszukiwanie, szukając stron internetowych ze wszystkimi podanymi terminami

AND służy do:
rozszerzenia wyszukiwanego hasła przy użyciu różnych terminów, które powinny być razem,
wykluczenia wyników dotyczących wyłącznie jednego z warunków.
Przykład: domy AND mieszkania

OR rozszerza wyszukiwanie, szukając wyników z dowolnym terminem.

OR służy do:
poszerzenia wyszukiwania przy użyciu różnych terminów o tym samym znaczeniu,
wyszukania jednego z wyszukiwanych terminów,
uwzględnienia w wyszukiwaniu synonimów lub powiązanych terminów.
Przykład: domy OR mieszkania

NOT zawęża wyszukiwania, szukając wyników, które nie zawierają określonego terminu.

NOT służy do:
wykluczenia haseł, które nie są istotne dla wyszukiwania, ale mogą być obecne,
wyeliminowania innych nieistotnych wyników.
Przykład: domy AND NOT mieszkania

  1. Wyszukiwanie za pomocą innych przydatnych operatorów (tj. operatory zaawansowane)

Stosowanie operatorów zaawansowanych pozwala łatwo doprecyzować wyszukiwanie i tym samym uzyskać wyniki odpowiadające Waszym potrzebom.  Jest ich bardzo wiele, skupimy się jednak na kilku najczęściej używanych i najbardziej przydatnych.

Pamiętajcie o ogólnych zasadach dotyczących wszystkich operatorów zaawansowanych:
! Pamiętajcie o dwukropku po operatorze.
! Pamiętajcie, że po operatorze i dwukropku nie może być spacji.

Oto kilka przykładów:

url:
Użycie tego operatora umożliwia znalezienie stron, które w adresie mają konkretne słowo.

Przykład: Chcecie wyszukać wszystkie strony, które w adresie mają określone słowo, czyli można założyć, że dotyczą określonej tematyki.

site:
Użycie tego operatora umożliwia wyszukanie stron z określonej domeny (np. edu, org, gov) lub serwisu.

Przykład 1: Chcecie zobaczyć oferty pracy na Uniwersytecie Warszawskim. Wpisujecie w okno wyszukiwarki hasło „praca”, a następnie po spacji site:uw.edu.pl

Przykład 2: Chcecie znaleźć organizację zajmującą się  pomocą bezdomnym. Wpisujecie w okno wyszukiwarki frazę „pomoc bezdomnym”, a następnie po spacji site:org

Jeśli natomiast zmienicie zdanie i będziecie chcieli poznać informacje ze wszystkich innych stron niż .org, wówczas stosujecie operator -site

Przykład:

filetype:
Użycie tego operatora pozwala na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in. PDF, DOCX, TXT).

Przykład: Chcecie znaleźć wszystkie kodeksy w formacie pdf. Wpisujecie w okno wyszukiwarki hasło „kodeks”, a następnie po spacji filetype:pdf

  1. Szukanie zaawansowane

Wyszukiwarka Google pozwala również na wyszukiwanie zaawansowane przy użyciu formularza, co niekiedy może nam zastąpić używanie operatorów:

http://www.google.ca/advanced_search

O czym jeszcze należy pamiętać?

  1. Łączenie kilku operatoróww obrębie danego zapytania pomoże Wam uzyskać dokładnie takie wyniki, jakich oczekujecie.

Przykład:

  1. Jeśli nie możecie znaleźć interesującej Was odpowiedzi, warto rozpocząć poszukiwania w języku angielskim.Zasoby stron anglojęzycznych są dużo większe.
  2. Jeśli nie możecie znaleźć niczego w języku angielskim,spróbujcie wyszukać w lokalnych językach. W przypadku wielu zagadnień można znaleźć znacznie odpowiedniejsze informacje w języku lokalnym niż w języku angielskim.
  3. Spędźcie rozsądną ilość czasu na poszukiwaniu. Jeśli nie możecie znaleźć niczegow ciągu 30 minut, to prawdopodobieństwo znalezienia informacji jest bardzo niskie.
  4. Przeanalizujcie wyniki.Jedno źródło informacji może prowadzić do drugiego.

Autorka:

Katarzyna Gradowska

Katarzyna Gradowska

Koordynatorka programów IUW

ZIP

OFERTA MERYTORYCZNA

ORGANIZACJA WYDARZEŃ

PARTNERZY

Katarzyna Gradowska zajmuje się koordynacją działu projektowego w Inkubatorze UW.