Komercjalizacja nauki kojarzy się zwykle z naukami przyrodniczo-ścisłymi. Wiemy, że naukowcy stworzyli internet, bombę atomową czy odkryli DNA. Wciąż słyszymy o nowych odkryciach. Lek, urządzenie czy oprogramowanie są dobrami materialnymi, których wykorzystanie i sprzedaż nietrudno sobie wyobrazić. Historia nauk społecznych nie daje przykładów tak spektakularnych odkryć i wynalazków. Istnieje mit, że nauk humanistycznych nie da się skomercjalizować, bo pozbawione są wartości użytkowej.
Czy jednak jest tak w rzeczywistości? Nauki społeczne nie dostarczają gotowego produktu nadającego się do sprzedaży, jednak są szeroko wykorzystywane w marketingu i promocji, strategiach zarządzania czy organizacji produkcji. Klasyfikuje się je jako B2B – business-to-business. Oznacza to, że klientami usług naukowców społecznych są firmy i organizacje, a nie indywidualni konsumenci. Sprawia to, że osiągnięcia specjalistów z dziedzin humanistycznych są mniej widoczne w przestrzeni publicznej.
By pokazać wam możliwości wykorzystania nauk społecznych w biznesie, prezentujemy kilka przykładów firm działających na polskim rynku.
313
313 to funkcjonująca od 2010 roku firma, założona przez troje absolwentów psychologii i socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Oferuje ona usługi z zakresu rekrutacji, selekcji i oceny pracowników, by wybrać kandydatów najlepiej dostosowanych do potrzeb pracodawcy, wartości i organizacji firmy. Ich nowatorska metoda polega na specjalnie zaprojektowanych grach symulacyjnych, która ma za zadanie dobierać pracowników do firmy tak, by zwiększyć ich zaangażowanie i satysfakcję z wykonywanej pracy. Organizują oni również kursy szkoleniowe z wykorzystaniem gier, które mają poprawić efektywność wykonywanej pracy, kreatywności i zdolności zespołowych.
COGISION
Założony w 2009 roku COGISION powstał z inicjatywy Dawida Weinera i jego studentów. Weiner jest lekarzem i doktorem nauk humanistycznych. Był też opiekunem merytorycznym Koła Nauk o Poznaniu i Komunikacji na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, które za cel postawiło sobie wykorzystywanie i aplikowanie wiedzy akademickiej.
Jednym z projektów koła była współpraca z firmą VOX, produkującą meble. Badacze wykorzystali wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i kognitywistyki do przeprowadzenia analizy pod kątem wymagań, jakie powinna spełniać kolekcja mebli dla dzieci. Przeprowadzili również badania jakościowe, mające dostosować produkty firmy do potrzeb i oczekiwań klientów. Ciekawą realizacją zlecenia było zaprojektowanie przez studentów Weinera interaktywnego info-kiosku, wspomagającego klientów podczas zakupów w marketach budowlanych. Studenci obserwowali nabywców i rozmawiali ze sprzedawcami, by dostosować urządzenie do potrzeb kupujących.
COGISION powstał, gdy Dawid Weiner razem z absolwentami UAM postanowili wynieść swoją działalność poza mury Uniwersytetu i rozpoczęli samodzielną działalność. Obecnie firma oferuje szeroki zakres usług takich jak analizowanie konkurencji, badania jakościowe i ilościowe czy analiza treści internetowych.
OTE Kangur
Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur został założony w 1997 roku. Jego twórcy postanowili zarabiać na uczeniu dzieci kreatywności. Zajęcia dla dzieci zbudowane zostały na treningu twórczości Edwarda Nęckiego, którego głównym założeniem jest, że kreatywność można wyćwiczyć. Obecnie OTE Kangur posiada szkołę podstawową, przedszkola, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Prowadzi także kursy twórczości dla zainteresowanych w każdym wieku.
Okazuje się, że nauki społeczne również posiadają potencjał komercyjny. Jeśli masz pomysł na wykorzystanie swojej wiedzy w praktyce, ale nie wiesz, jak rozpocząć przygodę z biznesem, skorzystaj z oferty Inkubatora.
Przeczytaj również:
Get Inspired — przedsiębiorczość niejedno ma imię!“P
rzedsiębiorczość – Otwórz Głowę!” – rejestracja na OGUN wystartowała