Autorka: Katarzyna Gradowska
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2019 roku dostęp do internetu posiadało 86,7% gospodarstw domowych. Polacy najczęściej wykorzystują internet do poszukiwania informacji, obsługi poczty elektronicznej oraz platform społecznościowych.
No właśnie – poszukiwanie informacji… Czy wiemy jak to robić szybko, skutecznie i efektywnie?
Wiele osób uważa, że nie ma niczego prostszego niż korzystanie z wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać oczekiwane hasło do pola wyszukiwania i Google da nam pożądaną odpowiedź. Nic bardziej mylnego. Przykład? Jeżeli wpiszecie w przeglądarkę hasło „Przedsiębiorczość” zobaczycie ok. 11 000 000 wyników. Domyślam się, że nikt nie będzie ich wszystkich przeglądał…
Ale… przeprowadźmy krótki test. Co robicie, gdy wpiszecie hasło do wyszukiwarki i wyniki na pierwszej stronie wyszukiwania Was nie zadowolą? Sprawdzacie kolejne podstrony, a może wpisujecie do wyszukiwarki zmodyfikowane hasło? Jeśli wybraliście pierwszą odpowiedź to, zgodnie z tym, co mówią statystyki, jesteście w elitarnej grupie, obejmującej niecałe 10% internautów. Pozostałe 90% postępuje tak, jak to zostało zasugerowane w drugiej odpowiedzi: wpisuje nowe hasło.
Przyjrzyjmy się jeszcze bardziej tym miażdżącym statystykom:
- 100% badanych zapoznaje się z pierwszymi 3 pozycjami wyników
- 87% sprawdza niższe pozycje na pierwszej stronie
- 58% zapoznaje się z wynikami widocznymi po przewinięciu strony w dół
- 20% zapoznaje się z drugą stroną wyników
- 11% przegląda więcej niż 3 strony wyników
- 7% przegląda więcej niż 10 stron wyników
To świadczy tylko o jednym – myślimy, że najwyżej znajdują się strony najczęściej odwiedzane przez internautów, a więc po prostu najlepsze. Co zatem powinno być celem właściciela każdej strony internetowej? Znaleźć się jak najwyżej, a najlepiej: wśród trzech pierwszych pozycji wyników. Na pobożnych życzeniach zwykle się jednak nie kończy. Z pewnością słyszeliście o pozycjonowaniu stron. W skrócie (bo to temat na osobny wpis) pozycjonowanie stron polega na tym, aby umieścić swoją stronę pośród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki, dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką naszej witryny. Pamiętajmy jednak, że nie każda strona korzysta z pozycjonowania, a to może nam sporo utrudnić…
Tyle w teorii! Skupmy się jednak na praktyce. Oto kilka przydatnych rad, jak świadomie szukać informacji:
- Zastanów się czego szukasz
To bardzo ważne, aby określić, jakiej konkretnie informacji potrzebujecie. Zastanówcie się, co już wiecie w danym temacie, a czego chcecie się dowiedzieć. Im bardziej zawęzicie obszar poszukiwań, zapiszecie słowa kluczowe, tym większa szansa na sukces.
- Wyszukiwanie przez frazę
Frazą lub inaczej wyrażeniem może być zespół wyrazów występujących obok siebie w określonym porządku. Wyszukiwanie poprzez frazę polega na ujęciu w znak cudzysłowu („”) wyszukiwanego wyrażenia (np. „egzamin na kartę pływacką”). Fraza zwiększa precyzję wyszukiwania. Wyszukiwarka pokaże tylko te strony, na których występują wszystkie wyrazy obok siebie, co w znacznym stopniu zmniejsza ilość wyszukanych stron, ale za to wpływa na większą precyzję znalezionych informacji.
Spójrzmy zatem, jak użycie cudzysłowu zmienia wyniki wyszukiwania danej frazy.
Wyszukiwanie bez cudzysłowu:
Wyszukiwanie z cudzysłowem:
- Wyszukiwanie fraz niekompletnych
Jeśli zdarzy się Wam zapomnieć słowa w wyszukiwanej frazie, możecie skorzystać z symbolu *. Należy go użyć w miejscu wyrazu, numeru lub czegokolwiek innego, czego nie pamiętacie. Jest to bardzo pomocne przy wyszukiwaniu: tytułów, tekstów, cytatów bądź nazw własnych. Warto przy tym zachować frazę dodatkowo w cudzysłowie.
Przykład:
- Wyszukiwanie za pomocą operatorów logicznych:AND,OR, NOT
AND zawęża wyszukiwanie, szukając stron internetowych ze wszystkimi podanymi terminami
AND służy do:
rozszerzenia wyszukiwanego hasła przy użyciu różnych terminów, które powinny być razem,
wykluczenia wyników dotyczących wyłącznie jednego z warunków.
Przykład: domy AND mieszkania
OR rozszerza wyszukiwanie, szukając wyników z dowolnym terminem.
OR służy do:
poszerzenia wyszukiwania przy użyciu różnych terminów o tym samym znaczeniu,
wyszukania jednego z wyszukiwanych terminów,
uwzględnienia w wyszukiwaniu synonimów lub powiązanych terminów.
Przykład: domy OR mieszkania
NOT zawęża wyszukiwania, szukając wyników, które nie zawierają określonego terminu.
NOT służy do:
wykluczenia haseł, które nie są istotne dla wyszukiwania, ale mogą być obecne,
wyeliminowania innych nieistotnych wyników.
Przykład: domy AND NOT mieszkania
- Wyszukiwanie za pomocą innych przydatnych operatorów (tj. operatory zaawansowane)
Stosowanie operatorów zaawansowanych pozwala łatwo doprecyzować wyszukiwanie i tym samym uzyskać wyniki odpowiadające Waszym potrzebom. Jest ich bardzo wiele, skupimy się jednak na kilku najczęściej używanych i najbardziej przydatnych.
Pamiętajcie o ogólnych zasadach dotyczących wszystkich operatorów zaawansowanych:
! Pamiętajcie o dwukropku po operatorze.
! Pamiętajcie, że po operatorze i dwukropku nie może być spacji.
Oto kilka przykładów:
url:
Użycie tego operatora umożliwia znalezienie stron, które w adresie mają konkretne słowo.
Przykład: Chcecie wyszukać wszystkie strony, które w adresie mają określone słowo, czyli można założyć, że dotyczą określonej tematyki.
site:
Użycie tego operatora umożliwia wyszukanie stron z określonej domeny (np. edu, org, gov) lub serwisu.
Przykład 1: Chcecie zobaczyć oferty pracy na Uniwersytecie Warszawskim. Wpisujecie w okno wyszukiwarki hasło „praca”, a następnie po spacji site:uw.edu.pl
Przykład 2: Chcecie znaleźć organizację zajmującą się pomocą bezdomnym. Wpisujecie w okno wyszukiwarki frazę „pomoc bezdomnym”, a następnie po spacji site:org
Jeśli natomiast zmienicie zdanie i będziecie chcieli poznać informacje ze wszystkich innych stron niż .org, wówczas stosujecie operator -site
Przykład:
filetype:
Użycie tego operatora pozwala na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in. PDF, DOCX, TXT).
Przykład: Chcecie znaleźć wszystkie kodeksy w formacie pdf. Wpisujecie w okno wyszukiwarki hasło „kodeks”, a następnie po spacji filetype:pdf
- Szukanie zaawansowane
Wyszukiwarka Google pozwala również na wyszukiwanie zaawansowane przy użyciu formularza, co niekiedy może nam zastąpić używanie operatorów:
http://www.google.ca/advanced_search
O czym jeszcze należy pamiętać?
- Łączenie kilku operatoróww obrębie danego zapytania pomoże Wam uzyskać dokładnie takie wyniki, jakich oczekujecie.
Przykład:
- Jeśli nie możecie znaleźć interesującej Was odpowiedzi, warto rozpocząć poszukiwania w języku angielskim.Zasoby stron anglojęzycznych są dużo większe.
- Jeśli nie możecie znaleźć niczego w języku angielskim,spróbujcie wyszukać w lokalnych językach. W przypadku wielu zagadnień można znaleźć znacznie odpowiedniejsze informacje w języku lokalnym niż w języku angielskim.
- Spędźcie rozsądną ilość czasu na poszukiwaniu. Jeśli nie możecie znaleźć niczegow ciągu 30 minut, to prawdopodobieństwo znalezienia informacji jest bardzo niskie.
- Przeanalizujcie wyniki.Jedno źródło informacji może prowadzić do drugiego.
Autorka:
Katarzyna Gradowska
Koordynatorka programów IUW
ZIP
OFERTA MERYTORYCZNA
ORGANIZACJA WYDARZEŃ
PARTNERZY
Katarzyna Gradowska zajmuje się koordynacją działu projektowego w Inkubatorze UW.