Jesteś użytkownikiem Facebooka

Wchodzisz rutynowo na Facebooka, sprawdzasz powiadomienia, wiadomości, przeglądasz informacje, które udostępniają twoi znajomi i strony, które lubisz. Jednak czy zastanawiałeś się kiedyś, kto decyduje, co widzisz na swoim Facebooku?


 

Korzystanie z narzędzi elektronicznych weszło nam w nawyk. Zamawiamy zakupy przez internet, płacimy rachunki, umawiamy się na randki i korzystamy z mediów społecznościowych. Użytkownicy – zwyczajni zjadacze chleba – widzą fasadę: ładne okienka i ikony niebiesko-białego portalu.

Co kryje się pod warstwą widoczną odbiorcom? Co sprawia, które z niezliczonych informacji, wysyłanych przez naszych znajomych i stron, które obserwujemy, pojawi się na w naszym przeglądzie aktualności?

Za to wszystko odpowiada EdgeRank. Algorytm decydujący, które i w jakiej kolejności informacje pojawia się na naszym Facebooku. Ma on za zadanie selekcjonować „najciekawsze” wiadomości i dostarczać je nam w odpowiedniej kolejności.

Dokładne działanie algorytmu znane jest tylko inżynierom Facebooka.  Opiera się on na przypisywaniu numerycznej wagi działaniom użytkowników. Lajkowaniu, komentowaniu, udostępnianiu czy tagowaniu przypisane są określone miary, z których wylicza się między innymi stopień bliskości użytkowników. Następnie algorytm decyduje, czy dany wpis jest godny uwagi danego użytkownika.

EdgeRank wśród licznych zastosowań, takich jak wyświetlanie nam inteligentnych reklam i sponsorowanych linków, ma za zadanie redukcję informacyjnego szumu. Dokonuje za nas preselekcji ogromnych zasobów elektronicznych danych oraz tworzy infrastrukturę i wzorce dla internetowego współżycia. Nie jesteśmy wszakże w stanie inaczej użyć Facebooka, niż pozwala nam na to jego struktura.

Efektem jest powstanie swoistego rynku informacji, który analizując aktywność użytkowników, popularność ich wpisów czy wielkość sieci znajomych określa, które informacje powinny być bardziej, a które mniej widoczne. Tworzy to reżim informacyjny ze swoimi zasadami internetowego życia społecznego.  W praktyce oznacza to wytworzenie się rynku “widoczności”, w którym instytucje, firmy i osoby prywatne będą zabiegać o zwiększenie swojego zasięgu. Zarówno wykorzystując płatną możliwość dotarcia do większego grona odbiorców oferowaną przez Facebooka jak i odpowiednie działanie, które sprawi, że algorytm uzna ich wpisy za bardziej istotne.

Facebook i inne media społecznościowe współcześnie stały się istotnymi platformami służącymi do komunikowania się, tworzenia własnej marki (zarówno biznesowej, jak i osobistej), reklamy czy uzyskiwania wiadomości o istotnych i mniej istotnych wydarzeniach, dziejących się na świecie. Warto jednak pamiętać o niewidzialnej infrastrukturze, która oferując nam rozszerzenie społecznego współżycia, jednocześnie wytwarza żelazne zasady i ograniczenia naszego wirtualnego „życia”, za którymi stoi wszechmocny Facebook.